Στο άρθρο που ακολουθεί αναλύεται το ισχύον, για τα ξενοδοχεία, υγειονομικό καθεστώς και σχολιάζονται τα πλεονεκτήματα που μπορεί να προκύψουν για τις επιχειρήσεις από τη σωστή εφαρμογή του.
O COVID-19 έκανε την εμφάνισή του μόλις λίγους μήνες πριν δημιουργώντας συνεχείς αναταράξεις στα θεμέλια του οικονομικού και κοινωνικού περιβάλλοντος. Οι επιχειρήσεις φιλοξενίας καλούνται να ανταποκριθούν στις σύγχρονες προκλήσεις έχοντας ως οδηγό τους τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα λειτουργίας, καθώς ο COVID-19 εκδηλώνεται με συμπτωματολογία που ομοιάζει του κοινού κρυολογήματος και μεταδίδεται είτε άμεσα μέσω των αναπνευστικών σταγονιδίων ενός μολυσμένου ατόμου, είτε έμμεσα από μολυσμένα αντικείμενα και επιφάνειες.
Η υποχρέωση των τουριστικών καταλυμάτων για λήψη της πιστοποίησης “Health First”
Για την πρόληψη της μετάδοσης και διασποράς του COVID-19, εκδόθηκε η σχετική ΚΥΑ 1881/30.5.2020 που ορίζει τα πρωτόκολλα υγειονομικού περιεχομένου βάσει των οποίων υποχρεούνται να λειτουργούν οι τουριστικές επιχειρήσεις. Οι επιχειρήσεις τουριστικών καταλυμάτων πρέπει να φέρουν Σήμα Πιστοποίησης “Health First” σε εμφανές σημείο του χώρου υποδοχής μέσω του οποίου αποδεικνύεται η τήρηση των πρωτοκόλλων. Βάσει αυτών, καθίσταται υποχρεωτική η σύνταξη σχεδίου δράσης για την παρουσίαση των προληπτικών μέτρων που λαμβάνονται από το κατάλυμα, καθώς και σχέδιο διαχείρισης ύποπτου κρούσματος. Για την εφαρμογή των ανωτέρω, ορίζεται συντονιστής ή ομάδα διαχείρισης καθώς και υπεύθυνος ανά τμήμα του καταλύματος, σε μονάδες άνω των 50 δωματίων.
Γίνεται υποχρεωτική επίσης η συνεργασία με πάροχο πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας φροντίδας υγείας ή ιατρό ανάλογης ειδικότητας, που θα ενεργεί βάσει των οδηγιών του ΕΟΔΥ και θα είναι εκπαιδευμένος στην λήψη ρινοφαρυγγικού δείγματος για μοριακό έλεγχο από ύποπτο κρούσμα. Τα στοιχεία επικοινωνίας των υπευθύνων για την εφαρμογή του σχεδίου καθώς και του συνεργαζόμενου ιατρού, κοινοποιούνται. Όπου κριθεί απαραίτητο, ακολουθούνται πιστά οι οδηγίες του ΕΟΔΥ και σύμφωνα με την απόφαση του Υπουργείου Τουρισμού, έχουν μισθωθεί τουριστικά καταλύματα για τη διαμονή φυσικών προσώπων για τον περιορισμό του κινδύνου μετάδοσης του COVID-19. Βάσει αυτής, αίρεται η υποχρέωση ύπαρξης χώρου απομόνωσης των επιβεβαιωμένων κρουσμάτων με ήπια κλινική εικόνα στις οικείες περιφερειακές ενότητες .
H εκπαίδευση του προσωπικού στα υγειονομικά πρωτόκολλα είναι υποχρεωτική για τα καταλύματα
Εισάγεται η υποχρεωτική παρακολούθηση εκπαιδευτικού προγράμματος του προσωπικού σχετικά με την εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων υπό την ευθύνη του Υπουργείου Τουρισμού και διατηρείται αρχείο με τις υπεύθυνες δηλώσεις προσωπικού, ότι έλαβε εκπαίδευση για τα επιμέρους πρωτόκολλα.
Δημιουργείται ακόμη αρχείο καταλύματος και βιβλίο συμβάντων COVID-19, το οποίο δύναται να είναι φυσικό ή ηλεκτρονικό, όπου συμπεριλαμβάνει αρχείο μελών προσωπικού και όλων των ατόμων που διαμένουν στο κατάλυμα, στοιχεία σχετικά με τη χώρα από την οποία προήλθαν, τις ημερομηνίες άφιξης και αναχώρησης, καθώς και στοιχεία επικοινωνίας. Για το συγκεκριμένο, χρειάζεται προσοχή στον γενικό κανονισμό περί προστασίας προσωπικών δεδομένων GDPR. Οι επισκέπτες πρέπει να ενημερώνονται ότι η τήρησή του γίνεται αποκλειστικά και μόνο για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας.
Η αναδιάρθρωση των χώρων των τουριστικών καταλυμάτων συμβάλλει στη διασφάλιση της υγείας επισκεπτών και εργαζομένων
Οι χώροι των τουριστικών καταλυμάτων αναδιαμορφώνονται για την μεγιστοποίηση της τήρησης των απαραίτητων αποστάσεων. Πρέπει να δίνεται έμφαση στην ενημέρωση των επισκεπτών σχετικά με τα νέα μέτρα και τη συνεχή αλλά διακριτική υπενθύμισή τους, όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο. Σημαντική είναι επίσης η επιβολή απαγόρευσης εισόδου στους χώρους του ξενοδοχείου σε μη διαμένοντες, με εξαίρεση τις εξετάσεις γλωσσομάθειας.
Ο χώρος της υποδοχής αποτελεί κεντρικό σημείο ενός καταλύματος, επομένως δίνεται μεγάλη έμφαση στην αναδιάρθρωσή του. Δείτε παρακάτω βασικές αλλαγές οι οποίες πρέπει να πραγματοποιηθούν στους χώρους των ξενοδοχείων, σύμφωνα με τα όσα ορίζουν οι αντίστοιχες ΚΥΑ:
Προστίθεται υποχρεωτικά επιδαπέδια σήμανση για την τήρηση αποστάσεων 2 μέτρων μεταξύ των ατόμων και γίνεται αναδιάταξη της επίπλωσης για να μην δημιουργείται συγχρωτισμός και να μην υπερβαίνει το όριο των 4 ατόμων ανά 10 m2
Τροποποιείται χρονικά το check-in και check-out το οποίο ταυτόχρονα εξυπηρετεί στον σχολαστικό καθαρισμό και εξαερισμό των δωματίων μεταξύ των διαμονών καθώς και την αποφυγή συγχρωτισμού
Προστίθεται ειδικά διαμορφωμένο medical kit για την περίπτωση εμφάνισης ύποπτου κρούσματος, καθώς και συσκευές για την αντισηψία των χεριών σε εμφανή και εύκολα προσβάσιμα σημεία
Οι απαραίτητες αλλαγές στους χώρους εστίασης και παρασκευής τροφίμων στα ξενοδοχεία όπως ορίζονται στα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα
Στους χώρους εστίασης του ξενοδοχείου, κρίνεται καθοριστικής σημασίας η τήρηση των αποστάσεων μεταξύ των τραπεζιών αλλά και στον χώρο της κουζίνας με αναδιάταξη των πάγκων εργασίας. Τα ξενοδοχεία στα οποία λειτουργεί ο μπουφές είναι απαραίτητη η τοποθέτηση sneeze guard και ο χειρισμός των κοινόχρηστων συσκευών/αντικειμένων να γίνεται αποκλειστικά από το προσωπικό.
Σύμφωνα με τα τωρινά δεδομένα, οι κλιματιστικές μονάδες που λειτουργούν στον χώρο των ξενοδοχείων ενδέχεται να διευκολύνουν την αερογενή μετάδοση του COVID-19. Επομένως, προκειμένου να περιοριστεί όσο το δυνατόν η μείωση του χρόνου παραμονής του αέρα σε ένα δωμάτιο, προτείνονται από το Υπουργείο Υγείας διάφορα μέτρα ανάλογα με τον τύπο της κλιματιστικής μονάδας. Τονίζεται επίσης η σημασία του φυσικού αερισμού του χώρου μέσω ανοιγμάτων ακόμη και με την παράλληλη χρήση των κλιματιστικών.
Ακόμη, για τον περιορισμό του κινδύνου ανάπτυξης του βακτηριδίου Legionella pneumophila στο σύστημα ύδρευσης λόγω της διακοπής λειτουργίας των ξενοδοχείων, εκδόθηκε Εγκύκλιος από το Υπουργείο Υγείας για την πρόληψη του κινδύνου. Βάσει αυτής, τροποποιείται η συχνότητα δειγματοληψίας του νερού για την παρουσία της σε 1 φορά ανά 3 μήνες για 6 μήνες από την έκδοσή της. (Αριθμ. Πρωτ.: Δ1/ Γ.Π./ οικ. 32965-27-05-2020 “Πρόληψη της νόσου των λεγεωνάριων στο πλαίσιο της πανδημίας COVID-19”)
Αυξημένες απαιτήσεις για τον καθαρισμό και την επιμέλεια της υγιεινής σε κάθε ξενοδοχειακή μονάδα
Σύμφωνα με τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα, λόγω του υψηλού βαθμού μεταδοτικότητας του ιού, αυξάνονται οι απαιτήσεις σχετικά με τον καθαρισμό και τα επίπεδα υγιεινής στον χώρο των καταλυμάτων για τον περιορισμό και τη διακοπή της διασποράς του.
Η παρουσία αντισηπτικού για χρήση από τον πελάτη στον χώρο της υποδοχής, αλλά και σε καίρια σημεία όπως είναι τα αποχωρητήρια και οι εγκαταστάσεις εστίασης, γίνεται υποχρεωτική.
Οι επιφάνειες καθαρίζονται πιο σχολαστικά και για κάθε εγκατάσταση καταρτίζεται ένα μόνιμο πρόγραμμα διαδικασιών για τον καθαρισμό και την απολύμανσή τους. Πρέπει να δίνεται έμφαση στα σημεία που έρχονται συχνά σε επαφή με τους επισκέπτες ή τους εργαζόμενους ενός ξενοδοχείου, ώστε να εξασφαλίζεται ότι όλοι οι χώροι και τα σημεία επαφής (βλ. δάπεδα, τοίχοι, οροφές, πάγκοι εργασίας, ράφια, καρότσια, καλάθια, ασανσέρ, πόμολα, κουπαστές σκάλας, συσκευές τηλεφώνου, πληκτρολόγια, κλπ.) καθαρίζονται επαρκώς και τηρούν αυστηρό πρόγραμμα καθαρισμού και απολύμανσης με εφαρμογή των οδηγιών του ΕΟΔΥ στην περίπτωση εμφάνισης κρούσματος. (Αριθμ. Πρωτ.: Δ1(γ)/ Γ.Π./ οικ. 19954/20-03-2020 “Μέτρα καθαρισμού και απολύμανσης σε χώρους και επιφάνειες κατά την εξέλιξη της πανδημίας του SARS-CoV-2)
Καταργείται η καθημερινή αλλαγή ιματισμού και πετσετών στα δωμάτια και πραγματοποιείται αποκλειστικά έπειτα από την απαίτηση του πελάτη. Τα χρησιμοποιημένα υφάσματα τοποθετούνται σε ειδικές, κλειστές, επισημασμένες σακούλες ή σάκους, προκειμένου να μεταφερθούν στους χώρους πλυντηρίων. Εκεί δίνεται έμφαση στην σωστή λειτουργία και θερμοκρασία πλύσης και στον διαχωρισμό περιοχών ακάθαρτων και καθαρών λινών.
Πριν διατεθεί το δωμάτιο σε άλλα άτομα μεσολαβεί αυστηρά αναμονή 24 ωρών με παράλληλο καλό αερισμό του χώρου ή καθαρισμό των επίμαχων επιφανειών με ατμοκαθαριστή, με την επιλογή να έγκειται στην διοίκηση του ξενοδοχείου.
Συνίσταται η απομάκρυνση των κοινόχρηστων και διακοσμητικών αντικειμένων για τον περιορισμό της διασποράς του ιού και η τοποθέτηση καλύμματος μιας χρήσης στα χειριστήρια.
Στον χώρο της υποδοχής, τα key cards πρέπει να απολυμαίνονται μετά από κάθε χρήση τους καθώς αφορούν μία επιφάνεια που θα επέτρεπε την διασπορά του ιού(1). (Αριθμ. Πρωτ. : Δ1(δ)/ Γ.Π./ οικ. 26635/23-04-2020 “Λήψη μέτρων διασφάλισης της Δημόσιας Υγείας από ιογενείς και άλλες λοιμώξεις κατά τη χρήση κλιματιστικών μονάδων”)
Στον χώρο του εστιατορίου και του μπαρ, θα πρέπει να σερβίρονται μερίδες σε ατομικές συσκευασίες όπου είναι εφικτό και συσκευασμένα ατομικά συνοδευτικά με το ποτό.
Έντονη σύσταση για αποφυγή της χρήσης λινών εστιατορίου ή όταν δεν είναι εφικτό, να αλλάζονται και να πλένονται σε κάθε νέο πελάτη.
Το προσωπικό του ξενοδοχείου οφείλει να τηρεί τους κανόνες ατομικής υγιεινής, να πλένει σχολαστικά τα χέρια ή να κάνει και χρήση αντισηπτικού διαλύματος καθώς και χρήση των μέτρων ατομικής προστασίας, για την διάθεση και επάρκεια των οποίων είναι υπεύθυνο το κατάλυμα. Το σωστό πλύσιμο των χεριών σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ, θα πρέπει να καλύπτει όλη την επιφάνεια των χεριών και να διαρκεί τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα. Η εφαρμογή της υγιεινής των χεριών σε συνδυασμό με τη διατήρηση των κοινωνικών αποστάσεων αποτελούν τα βασικότερα μέτρα για τον περιορισμό της διασποράς του COVID-19 (Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας, Τι πρέπει να γνωρίζουμε για τη σωστή εφαρμογή της υγιεινής των χεριών, πληροφορίες για τους πολίτες).
Ο εξοπλισμός ατομικής προστασίας, όπως μάσκες και γάντια, μπορεί να καταστεί αποτελεσματικός στη μείωση της εξάπλωσης ιών και ασθενειών μόνο εφόσον γίνεται σωστή χρήση.
Τονίζεται τέλος, πως ανεξαρτήτως της θέσης απασχόλησης των εργαζομένων αλλά και των επισκεπτών, στο πλαίσιο της ατομικής ευθύνης θα πρέπει αν αισθάνονται αδιαθεσία να παραμείνουν στο δωμάτιο και να παραπέμπονται σε γιατρό για αξιολόγηση.
Πλεονεκτήματα για τα ξενοδοχεία από τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα
Διαπιστώνεται ότι τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα αλλάζουν δραστικά τον τρόπο λειτουργίας των ξενοδοχείων ενώ παράλληλα αυξάνουν τον ετήσιο προϋπολογισμό λόγω του κόστους των αναλωσίμων που απαιτούνται και της αναδιοργάνωσης του χώρου για την μεγιστοποίηση των αποστάσεων τόσο στους κοινόχρηστους χώρους από το κοινό, όσο και στους χώρους εργασίας του προσωπικού, όπως είναι η κουζίνα. Όμως, για τα ξενοδοχεία, τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα “φέρνουν” και οφέλη που ίσως να μην γίνονται αντιληπτά με την πρώτη ανάγνωση. Ας δούμε μερικά παρακάτω:
#1. Ενισχύεται το αίσθημα ασφάλειας και εμπιστοσύνης των επισκεπτών για το ξενοδοχείο
Μέσω των υγειονομικών πρωτοκόλλων διασφαλίζεται υψηλό επίπεδο υγιεινής στον χώρο του ξενοδοχείου προστατεύοντας τη δημόσια υγεία και καλλιεργώντας το αίσθημα εμπιστοσύνης των επισκεπτών. Ο επισκέπτης του καταλύματος επιθυμεί κατά την διάρκεια της παραμονής του να αισθάνεται εμπιστοσύνη για τα παρεχόμενα επίπεδα υγιεινής από την ξενοδοχειακή μονάδα. Η παρουσία αντισηπτικών σε εμφανή και καίρια σημεία του καταλύματος, αλλά και μικρές λεπτομέρειες όπως τα καλύμματα μιας χρήσης στα χειριστήρια του δωματίου, η παροχή αντισηπτικών μιας χρήσης, η σήμανση για την ενημέρωση των λεπτομερειών καθαρισμού του δωματίου, συμβάλλουν στην αίσθηση ασφάλειας και εμπιστοσύνης για τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
#2. Μείωση του χρόνου αναμονής μεταξύ των διαμονών
Αρχικά το κόστος αγοράς του ατμοκαθαριστή επιβαρύνει την ξενοδοχειακή μονάδα. Όμως το εργαλείο αυτό μειώνει ταυτόχρονα τον απαιτούμενο χρόνο που μεσολαβεί μεταξύ των διαμονών ισοσκελίζοντας έτσι το κόστος της επένδυσης.
#3. Ενίσχυση των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής
Λόγω της ανάγκης μείωσης της αλληλεπίδρασης μεταξύ των επισκεπτών και των υπαλλήλων γίνεται ενθάρρυνση χρήσης εναλλακτικών μεθόδων για το check in και check out, την πληρωμή της διαμονής ή ακόμη και για την επικοινωνία με τους υπαλλήλους της υποδοχής. Οι εναλλακτικές μέθοδοι μπορούν να εξυπηρετήσουν τους επισκέπτες κατά τον προγραμματισμό μιας κράτησης την τελευταία στιγμή και να αποτελέσουν ένα χρήσιμο εργαλείο.
#4. Ενδυνάμωση των ομάδων του προσωπικού
Συχνά τα επιμέρους τμήματα του ξενοδοχείου τείνουν να δρουν ανεξάρτητα ειδικά κατά τη διάρκεια της τουριστικής σαιζόν όταν υπάρχει μεγάλος φόρτος εργασίας. Όμως, η δημιουργία ομάδων για την διαχείριση κρουσμάτων εν τέλει δείχνει καλά αποτελέσματα εφόσον ενθαρρύνει την επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ του προσωπικού, με αποτέλεσμα την πιο εύρυθμη λειτουργία του καταλύματος.
Η διασφάλιση της δημόσιας υγείας είναι υποχρέωση όλων. Αυτό, μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω της συνεργασίας, της πειθαρχίας στην τήρηση των κανόνων υγιεινής και των κοινωνικών αποστάσεων.
Εκτιμάται ότι ορισμένα από τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα θα παραμείνουν σε ισχύ και με το πέρας της πανδημίας λόγω των θετικών σημείων που διαπιστώνονται έπειτα από την εφαρμογή τους.
Η αξιολόγηση των μέτρων και η υιοθέτησή τους μετά το πέρας της πανδημίας έγκειται στο κάθε κατάλυμα μεμονωμένα, όμως εκτιμάται ότι η εξοικείωση των επισκεπτών με αυτά θα οδηγήσει στην διατήρηση αρκετών εξ αυτών. Στην παρούσα φάση η αντιμετώπιση και διαχείριση μιας πανδημίας δεν είναι εύκολη υπόθεση. Απαιτεί την συνεργασία όλων, ευελιξία και άμεση προσαρμογή στα νέα δεδομένα αλλά και τον σεβασμό στις οδηγίες των υγειονομικών υπευθύνων. Όμως, μέσα από την υγειονομική κρίση που βιώνουμε, μπορούν να αναδειχθούν ευκαιρίες για τη βελτιστοποίηση των παρεχόμενων στο κοινό υπηρεσιών.
Comments