Τα ξενοδοχεία περνάνε σε μια πιο συνειδητοποιημένη προδιαγραφή Ασφάλειας, με την Εκπαίδευση του Προσωπικού, την Πυρασφάλεια, την Κατασκευαστική προδιαγραφή αλλά και την Διαφάνεια του Ξενοδοχείου να καθορίζουν το αναβαθμισμένο Safety Culture.
Στο μείζον θέμα της ασφάλειας, τα Ξενοδοχεία αποτελούν μια από τις πιο απαιτητικές κατηγορίες επιχειρήσεων, αφού οι ανάγκες τους είναι πολλές, ενώ οι ξενοδόχοι καλούνται να δώσουν λύσεις σε βασικά ζητήματα που απαιτούν υψηλή τεχνογνωσία. Η ασφάλεια στα ξενοδοχεία αποτελεί για τους ταξιδιώτες μια αναμφισβήτητη απαίτηση που, τα τελευταία χρόνια, έχει μετατραπεί και σε δυνατό marketing reference point, αφού επηρεάζει τις κριτικές των ταξιδιωτών στα διάφορα Review Websites και σε αρκετές περιπτώσεις ακόμα και την τελική απόφαση για την ολοκλήρωση μιας κράτησης.
Την ίδια στιγμή, όμως, το θέμα της Ασφάλειας αλλά και το πώς αυτή επικοινωνείται προς τους Hotel Guests, είναι ένα θέμα το οποίο χρειάζεται μια διακριτική διαχείριση, καθώς ο ταξιδιώτης επιθυμεί μεν την διασφάλισή του, χωρίς όμως να του υπογραμμίζονται οι πιθανοί κίνδυνοι που θα διαταράξουν την διάθεσή του. Τα ξενοδοχεία μετατρέπονται στα “προσωρινά σπίτια” των ταξιδιωτών και το όλο θέμα της ασφάλειας θα πρέπει να υπονοείται και όχι να επισημαίνεται.
Από την άλλη πλευρά, η Ασφάλεια ενός Ξενοδοχείου είναι και ένα θέμα που θα πρέπει να απασχολεί περισσότερο τον ίδιο τον ξενοδόχο, αφού, εξετάζοντάς το από επιχειρηματικής και μόνο σκοπιάς, πρόκειται για ένα κομβικό σημείο της διασφάλισης της εύρυθμης λειτουργίας του καταλύματος αλλά και της ίδιας του της περιουσίας. Σε μια επιχείρηση όπως ένα ξενοδοχείο, που αποτελεί μια ενεργή κοινότητα που δραστηριοποιείται 360 ημέρες τον χρόνο και 24 ώρες το 24ωρο, η προνοητικότητα απαιτείται και πέρα από τους κανονισμούς ασφαλείας της κάθε χώρας. Με άλλα λόγια, το όποιο μέτρο πρόληψης πρέπει να λαμβάνεται με συναίσθηση του οφέλους και όχι απλά για νομική κάλυψη.
Αν και η ασφάλεια ενός ξενοδοχείου επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες, όπως η χώρα που βρίσκεται, οι γενικοί κανόνες ασφαλείας της κάθε περιοχής, το είδος του καταλύματος και πολλά άλλα, δεν παύουν κάποιοι κανόνες να είναι γενικοί και να εφαρμόζονται σχεδόν στο σύνολο των καταλυμάτων. Σε αυτό το άρθρο, θα αναλύσουμε τα βασικότερα σημεία της ασφάλειας ενός ξενοδοχείου, δίνοντας έμφαση σε αυτά που επηρεάζουν άμεσα το Guest Experience και που με απλό τρόπο μπορούν να διασφαλίσουν τόσο τα καταλύματα όσο και τους ίδιους τους ταξιδιώτες.
Πυρασφάλεια: Ένα από το σημαντικότερα κομμάτια της Ασφάλειας που αντικατοπτρίζει συνολικά το Safety Culture των Ξενοδοχείων
Ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους που μπορεί να απειλήσει σοβαρά τόσο το ξενοδοχείο ως περιουσία όσο και τους επισκέπτες του, είναι το ενδεχόμενο να εκδηλωθεί κάποια πυρκαγιά. Σε πολλές των περιπτώσεων, συναντάμε τους ξενοδόχους σχετικά εφησυχασμένους με το κομμάτι της πυρασφάλειας, φροντίζοντας την κάλυψη των τυπικών θεμάτων, σύμφωνα με τη νομοθεσία. Ωστόσο, θα πρέπει να γίνει σαφές ότι η πυρκαγιά αποτελεί όντως έναν από τους σημαντικότερους κινδύνους που καλείται να αποκλείσει ένα ξενοδοχείο, καθώς η ίδια του η φύση ευνοεί την εκδήλωση κάποιου περιστατικού. Καθώς ένα περιστατικό πυρκαγιάς μπορεί να εκδηλωθεί λόγω ποικίλων παραγόντων, όπως κακή συντήρηση ηλεκτρολογικών, μη ορθή χρήση της κουζίνας και του εξοπλισμού της, ακόμη και από κάπνισμα (κανείς δεν εγγυάται ότι ο επισκέπτης θα τηρήσει τους κανόνες περί καπνίσματος), οι πιθανότητες πυρκαγιάς είναι περισσότερες από αυτές που μπορούμε να αντιληφθούμε και τα μέτρα θα πρέπει να ληφθούν με επίγνωση και σοβαρότητα, έτσι ώστε να διασφαλιστεί ο απόλυτος έλεγχος ενός ενδεχόμενου περιστατικού.
Τα σημεία-κλειδιά, λοιπόν, για την πυρασφάλεια, εκτός από τα αυτονόητα όπως η ύπαρξη πυροσβεστήρων στα κομβικά σημεία, το σύστημα κεντρικής πυρόσβεσης, αλλά και οι απρόσκοπτες έξοδοι κινδύνου, επικεντρώνονται κυρίως στον έγκαιρο εντοπισμό του σημείου που ξέσπασε η πυρκαγιά αλλά και στους τρόπους άμεσης ενημέρωσης τόσο του προσωπικού όσο και των επισκεπτών του καταλύματος. Στις περισσότερες περιπτώσεις, η όποια πιθανή εκδήλωση πυρκαγιάς μπορεί να είναι απόλυτα ελεγχόμενη αν εντοπιστεί πριν την εξάπλωσή της και, με την κατάλληλη παρέμβαση από ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό, η ζημιά μπορεί να περιοριστεί αλλά κυρίως να εξαλειφθεί ο κίνδυνος για τους επισκέπτες και τους εργαζομένους.
Η σωστή επένδυση στην Πυρασφάλεια μπορεί να επηρεάσει και να υποστηρίξει σημαντικά το συνολικό Safety Culture ενός ξενοδοχείου, καθώς απαιτεί πολυεπίπεδη οργάνωση που θέτει τις βάσεις και για τα υπόλοιπα θέματα ασφαλείας. Άλλωστε, η σωστή πρόνοια ξεκινάει από τον ίδιο τον σχεδιασμό των κτηρίων, την κεντρική ενεργειακή τους διαχείριση, τον αυτοματοποιημένο κεντρικό έλεγχο του ξενοδοχείου, και φτάνει μέχρι και την εκπαίδευση του προσωπικού.
Καθώς το ζήτημα της εκπαίδευσης τόσο του προσωπικού όσο και των επισκεπτών είναι σημαντικό σε περίπτωση εκτάκτου ανάγκης λόγω πυρκαγιάς, δημιουργήστε ένα ειδικό έντυπο ενημέρωσης για αντίστοιχα περιστατικά με έναν πιο δημιουργικό τρόπο, που θα ενημερώνει τους επισκέπτες και τους εργαζομένους σας χωρίς όμως να αναστατώνει — όπως ακριβώς κάνουν και οι αεροπορικές εταιρείες. Σχεδιάστε το έντυπο ως ένα γενικότερης λογικής έντυπο ενημέρωσης, και χρησιμοποιήστε το ξενοδοχείο ως παράδειγμα σωστής οργάνωσης σε αντίστοιχη περίπτωση, πετυχαίνοντας ταυτόχρονα την ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας αλλά και της κοινωνικής σας ευθύνης, συνεισφέροντας στην διαμόρφωση συλλογικής συνείδησης.
Εκπαίδευση Προσωπικού: Η σημαντικότερη επένδυση που ενισχύει την απόσβεση των safety technologies και τονώνει το συνολικό αίσθημα ασφάλειας του Ξενοδοχείου
Σε οποιαδήποτε περίπτωση κρίσης, είτε αυτή αφορά ένα περιστατικό ατυχήματος είτε μια κλοπή, είτε ακόμη και ένα σοβαρότερο περιστατικό εκτάκτου ανάγκης που αφορά συνολικά το κατάλυμα, η διαχείριση κρίσης από πλευράς του προσωπικού είναι αυτή που θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό και την τελική έκβαση. Με βάση αυτό, η εκπαίδευση του προσωπικού έρχεται να αναδειχθεί ως ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία προστασίας ενός ξενοδοχείου.
Είναι αρκετά σύνηθες τα ξενοδοχεία να περιορίζονται στην εκπαίδευση των απολύτως απαραίτητων ατόμων σε κομβικά θέματα, όπως, για παράδειγμα, την παροχή Πρώτων Βοηθειών ή την διαχείριση σημαντικών κρίσεων, χωρίς να φροντίζουν να διαμορφώσουν μια συνολικότερη κουλτούρα “Ασφάλειας” ανάμεσα στο προσωπικό. Με την μετακίνηση του προσωπικού στον ξενοδοχειακό κλάδο να είναι συχνό φαινόμενο, το πρόβλημα της εκπαίδευσης γίνεται ακόμη μεγαλύτερο, με τους ξενοδόχους να καταλήγουν να αμελούν πολλές φορές το σημαντικό αυτό ζήτημα.
Όμως, με δεδομένο ότι τα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν σε περίπτωση κρίσης είναι πολλά και ιδιαίτερα σημαντικά, οι ξενοδόχοι θα πρέπει να επενδύσουν στην σωστή εκπαίδευση του προσωπικού τους και να οργανώσουν τους μηχανισμούς με τους οποίους αυτή θα εκτελείται ευκολότερα. Πιο συγκεκριμένα, τα ξενοδοχεία μπορούν να ορίσουν την “Ημέρα Ασφάλειας” του ξενοδοχείου, κατά την διάρκεια της οποίας θα εκπαιδεύουν συνολικά το προσωπικό τους σε εξειδικευμένα θέματα αλλά και διαδικασίες και θα διαμορφώνουν ένα γενικότερο πλαίσιο γνώσης και κουλτούρας. Με την σωστή επικοινωνιακή διαχείριση στα Social Media, το ξενοδοχείο μπορεί να χρησιμοποιήσει την συγκεκριμένη ενέργεια και ως ένα δυναμικό εργαλείο marketing, αφού πλέον έχει αποδειχτεί ότι η ασφάλεια επηρεάζει σημαντικά την αγοραστική απόφαση· και ένα σωστά εκπαιδευμένο προσωπικό, αποτελεί σίγουρα σημαντικό πλεονέκτημα.
Προκειμένου να επιλυθεί το ζήτημα της εκπαίδευσης νέου προσωπικού, επενδύστε στην δημιουργία Video Seminars για τα βασικά θέματα, τα οποία θα έχετε διαθέσιμα για κάθε νέα προσθήκη στο ανθρώπινο δυναμικό σας. Αν και αυτό δεν μπορεί να αντικαταστήσει το σεμινάριο με φυσική παρουσία, θα εξασφαλίσει μια καλή βάση για το νέο προσωπικό. Καθώς το υλικό θα είναι εξατομικευμένο, η επιρροή έχει επαυξημένη σημασία και ενισχύεται με την ύπαρξη ειδικών tests που θα διασφαλίσουν την σωστή παρακολούθηση των σεμιναρίων.
Κατασκευαστική Προδιαγραφή: Τα ξενοδοχεία είναι ευκολότερο να “σχεδιαστούν ασφαλή” εξ αρχής, μειώνοντας τους μελλοντικούς κινδύνους αλλά και τα περιττά έξοδα
Εκτός από τους προφανείς άμεσους κινδύνους, υπάρχει και μια σειρά θεμάτων ασφαλείας που προκύπτουν από την προδιαγραφή και τον σχεδιασμό ενός ξενοδοχείου και που συνήθως είναι αυτά που εκθέτουν καθολικά όλους τους επισκέπτες του καταλύματος, καθώς δημιουργούν μια μόνιμη κατάσταση κρίσης. Προκειμένου να γίνει αυτό ευκολότερα κατανοητό, θα αναλύσουμε το ζήτημα “κίνδυνοι πισίνας”, που συνοψίζει μια σειρά από λάθη που μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο τους ταξιδιώτες και κατ’ επέκταση την επιχειρηματική υπόσταση του ξενοδοχείου.
Στις πισίνες λοιπόν, είναι πολύ συχνό να συναντάμε “ολισθηρότητα” στον περιβάλλοντα χώρο, κάτι το οποίο έχει καταγραφεί ως ένα από τα συχνότερα αίτια ατυχημάτων στα ξενοδοχεία. Προφανώς, ο λόγος για την αστοχία αυτή είναι η λανθασμένη προδιαγραφή των υλικών που έχουν χρησιμοποιηθεί, και που επιτρέπουν το φαινόμενο. Επίσης, δεν είναι λίγες οι φορές που συναντάμε στις πισίνες το φαινόμενο της “βουτιάς” — μια πράξη που είναι όχι μόνο εξαιρετικά επικίνδυνο, αλλά και ενοχλητικό για το συνολικό ambiance της πισίνας. Στην προκειμένη περίπτωση, το εν λόγω φαινόμενο θα μπορούσε να περιοριστεί αν στην προδιαγραφή του χώρου υπήρχε η κατάλληλη σήμανση. Τέλος, καθώς οι πισίνες βρίσκονται συνήθως σε εξωτερικό χώρο, δεν είναι λίγες οι φορές που οι ταξιδιώτες, στην επιθυμία τους να απολαύσουν την ηρεμία που αποπνέει το βραδινό μπάνιο, οδηγούνται σε ατυχήματα λόγω έλλειψης φωτισμού.
Συνοψίζοντας όλα τα παραπάνω, ο Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός ενός Ξενοδοχείου αποτελεί αναμφισβήτητα ένα κρίσιμο στάδιο που καθορίζει την ασφάλειά του. Με την έγκαιρη πρόβλεψη και την σωστή μελέτη, ο Σχεδιασμός μπορεί να απαλλάξει τον ξενοδόχο τόσο από περιττά άγχη όσο και από έξοδα διόρθωσης σε δεύτερο στάδιο, που συνήθως επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό.
Κατά την διαδικασία της Αρχιτεκτονικής Μελέτης ενός Ξενοδοχείου, ορίστε ένα “Safety Meeting” στο οποίο θα κληθεί όλη η ομάδα που συμμετέχει να αναλύσει τα πιθανά θέματα ασφαλείας που ενδέχεται να προκύψουν, και θα μπορούσαν να αποτραπούν. Η άσκηση αυτή θα σας βοηθήσει να καλύψετε αρκετά ζητήματα που δεν είχατε προβλέψει, καθώς θα εξετάσετε το project από μια εντελώς διαφορετική σκοπιά.
Hotel “Tech Control”: Η τεχνολογία ελέγχου ορίζει την απόλυτη ισορροπία μεταξύ της κοινωνικότητας ενός ξενοδοχείου και της ασφάλειας
Το πλέον συχνό φαινόμενο που διακυβεύει το όνομα ενός ξενοδοχείου σε σχέση με την ασφάλεια, είναι το ζήτημα απώλειας και κλοπής προσωπικών αντικειμένων αλλά και η έκθεση σε επισφαλείς προθέσεις μη ενοίκων των ξενοδοχείων. Με τα σύγχρονα καταλύματα να είναι πλέον ιδιαίτερα “κοινωνικά” διαθέτοντας public facilities που απευθύνονται και σε non-guests, το συγκεκριμένο ζήτημα γίνεται ολοένα και πιο περίπλοκο.
Η λύση έρχεται αρκετά συχνά μέσα από την τεχνολογία, η οποία επιτρέπει πλέον την πλήρη “διαφάνεια” ενός ξενοδοχείου, αφού τα κλειστά κυκλώματα τηλεόρασης σε δημόσιους χώρους του ξενοδοχείου καταγράφουν τα πάντα με ακρίβεια (αλλά πάντα με σεβασμό στην ιδιωτικότητα αφού κρυπτογραφούν τα πρόσωπα των ενοίκων), αποτρέποντας σε σημαντικό βαθμό πιθανά περιστατικά. Η ασφάλεια στα ξενοδοχεία ενισχύεται ακόμη περισσότερο με την εφαρμογή ειδικών ηλεκτρονικών κλειδαριών, που επιτρέπουν στους επισκέπτες την πρόσβαση στους πιο private χώρους του καταλύματος με την κάρτα του δωματίου τους, ενώ περιορίζουν την πρόσβαση των μη ενοίκων σε ελεγχόμενους χώρους, όπως το Lobby ή κάποιο café/bar/εστιατόριο. Τέλος, η χρήση σωστά τοποθετημένων χρηματοκιβωτίων στα δωμάτια, προστατεύει τα πολύτιμα αντικείμενα των επισκεπτών.
Η χρήση, όμως, της τεχνολογίας έχει πλέον και πιο διευρυμένη έννοια στο θέμα της ασφάλειας, αφού, εκτός από το ζήτημα της εποπτείας του ανθρώπινου παράγοντα είτε για θέμα προστασίας ή πρόληψης (π.χ. ατύχημα σε μη φυλασσόμενο χώρο), μας επιτρέπει να κάνουμε μια πλήρη χαρτογράφηση των χώρων του ξενοδοχείου σε θέματα ενέργειας, συντήρησης, τεχνικών προβλημάτων και πολλά άλλα. Με άλλα λόγια, η τεχνολογία μάς επιτρέπει να κάνουμε μια “ακτινογραφία” της τρέχουσας κατάστασης του ξενοδοχείου μας ανά πάσα στιγμή, προλαμβάνοντας πιθανούς κινδύνους που θα προκύψουν.
Καθώς το θέμα της Ασφάλειας εξαπλώνεται πλέον και στο ζήτημα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων, τρέξτε μια καμπάνια ενημέρωσης του κοινού σας σχετικά με την προστασία της ιδιωτικότητάς τους. Η διασφάλιση των ταξιδιωτών σχετικά με τα προσωπικά τους δεδομένα είναι ένα θέμα που αφορά ολοένα και περισσότερο κόσμο και η επιβεβαίωση της προστασίας τους μπορεί να εξασφαλίσει μια πιο ευχάριστη και άνετη διαμονή.
Επίλογος
Σαφώς, η λίστα με τα ζητήματα ασφαλείας ενός ξενοδοχείου είναι ιδιαίτερα εκτενής και πολυεπίπεδη. Ωστόσο, το μεγαλύτερο βάρος πλέον πέφτει στην συναίσθηση των μέτρων που ο ξενοδόχος θα λάβει και όχι απλά στην πρακτική εφαρμογή τους, καθώς ασφάλεια σημαίνει διαχείριση — και η διαχείριση επιβάλλει επίγνωση. Με όλους τους πυλώνες που αναλύσαμε να έχουν ιδιαίτερη σημασία, η Hotelier Academy υπογραμμίζει το ζήτημα της εκπαίδευσης, καθώς αυτή θα διασφαλίσει μια ουσιαστική Ασφαλή Προδιαγραφή Ξενοδοχείου.
Comments