Ποιες είναι οι σύγχρονες τεχνολογίες που βοηθούν στην καλύτερη προστασία, στη βελτίωση του καθημερινού operation, αλλά και στον εκσυγχρονισμό των ξενοδοχειακών μονάδων;
Ο εκσυγχρονισμός των Ξενοδοχείων, αποτελεί πλέον ένα από τα πιο κομβικά ζητήματα, τόσο για την αναβάθμιση της συνολικής εμπειρίας των ταξιδιωτών όσο και για το ευκολότερο operation, την ασφάλεια αλλά και την εξοικονόμηση χρημάτων. Με τις νέες τεχνολογίες να εξελίσσονται διαρκώς, η εύρεση και η κατανόηση των τεχνολογιών που θα είχαν μεγαλύτερο όφελος για το εκάστοτε κατάλυμα κατά την εφαρμογή τους, αποδεικνύεται πραγματικά ένα δύσκολο έργο που χρειάζεται συγκεκριμένη κατεύθυνση για να πραγματοποιηθεί.
Η λύση σε αυτή την περίπτωση, ωστόσο, δεν έρχεται από την μελέτη όλων των νέων τεχνολογιών που προκύπτουν, αλλά κυρίως από την καταγραφή των πραγματικών αναγκών ενός ξενοδοχείου και τη διερεύνηση του κατά πόσο αρκετές από αυτές καλύπτονται από τα σύγχρονα διαθέσιμα μέσα. Η ιδιαίτερη αυτή άσκηση, σε συνδυασμό με μία στοχευμένη έρευνα αγοράς και τη διαρκή ενημέρωση των ξενοδόχων τόσο από online μέσα, όσο και από εκθέσεις με λύσεις για ξενοδόχους, μπορεί να οδηγήσει σε μια πραγματικά επιτυχημένη εφαρμογή τεχνολογικών λύσεων που εξασφαλίζει ουσιαστικό όφελος για το κατάλυμα.
Για την καλύτερη κατανόηση των προοπτικών της Σύγχρονης Τεχνολογίας στα ξενοδοχεία, θα φιλοξενήσουμε σε μια συνέντευξη τεχνογνωσίας τον κύριο Γιώργο Κοτταρά, Διευθυντή Τμήματος Building Products & Smart Infrastructure στην εταιρεία Siemens Α.Ε. (την εταιρεία – ηγέτη στον χώρο των εφαρμοσμένων δομικών τεχνολογιών σε μεγάλα έργα), που μέσα από 8 στοχευμένες ερωτήσεις θα μας αναλύσει την προοπτική των Τεχνολογικών λύσεων στα ξενοδοχεία.
Ν.Σ.Μ: Ξεκινώντας τον διάλογό μας, θα θέλαμε να διευκρινίσουμε τον τρόπο με τον οποίο συνδέεται η Siemens Α.Ε. με τα Ξενοδοχεία. Θα μπορούσατε να μοιραστείτε λίγες παραπάνω πληροφορίες μαζί μας;
Γ.Κ.: Η Siemens είναι μια παγκόσμια δύναμη που εστιάζει στους τομείς της ηλεκτροδότησης, της αυτοματοποίησης και της ψηφιοποίησης, παρέχοντας λύσεις υψηλής τεχνολογίας σε όλους τους τομείς της παραγωγής και διανομής ενέργειας, των υποδομών και της επιχειρηματικότητας. Ένας από τους τομείς στον οποίο η Siemens με το τμήμα Κτηριακών Υποδομών δίνει ιδιαίτερη σημασία και έχει μακροχρόνια παρουσία, είναι και ο ξενοδοχειακός τομέας. Όλες οι μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες παγκοσμίως είναι μέρος του πελατολογίου μας, με τις οποίες, μάλιστα, διατηρούμε μακροχρόνιες και στενές σχέσεις. Αντίστοιχα στην Ελλάδα, στην οποία η τουριστική βιομηχανία είναι ιδιαίτερα εκτεταμένη και ανεπτυγμένη σε υψηλό ποιοτικό επίπεδο, η Siemens διαθέτει εδώ και πολλές δεκαετίες ένα ιδιαίτερα εκτεταμένο ξενοδοχειακό πελατολόγιο, το οποίο περιλαμβάνει όλες τις μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες και το οποίο την εμπιστεύεται για την παροχή προϊόντων και λύσεων στις εγκαταστάσεις του. Δεν θα ήταν υπερβολή να πω, ότι πρακτικά κάθε ξενοδοχείο 4 και 5 αστέρων στην Ελλάδα διαθέτει εγκατεστημένα προϊόντα της Siemens.
Άρα, ως εταιρεία, έχετε παραδοσιακά τριβή με τον Ξενοδοχειακό κλάδο. Για τον ξενοδόχο, ο όρος τεχνολογία συνδέεται κυρίως με software και το hotel digitalisation, ποιες είναι όμως οι προεκτάσεις που μπορεί να έχει; Ή, πιο απλά, από ποιο σημείο ξεκινάει η εφαρμογή της τεχνολογίας σε ένα Ξενοδοχείο και πού καταλήγει;
Η ψηφιοποίηση ενός ξενοδοχείου και η παροχή των αντίστοιχων υπηρεσιών στον επισκέπτη μέσω των σχετικών λογισμικών είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι για τον ξενοδόχο, με υψηλή προτεραιότητα. Ας μην ξεχνάμε, όμως, την ουσία της εμπειρίας διαμονής και παροχής υπηρεσιών ενός πελάτη, καθώς και των αναγκών ενός ξενοδόχου. Από τη μία πλευρά, ο πελάτης απαιτεί τη μέγιστη δυνατή άνεση στη διαμονή του με τον απλούστερο δυνατό και απροβλημάτιστο τρόπο, ενώ από την άλλη ο ξενοδόχος επιδιώκει να παρέχει στους πελάτες του μια μοναδική εμπειρία με το μικρότερο δυνατό λειτουργικό κόστος για αυτόν και τα λιγότερα δυνατά προβλήματα και βλάβες. Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, όλες οι εγκαταστάσεις ενός ξενοδοχείου χρειάζεται να συνεργαστούν με τον βέλτιστο τρόπο και να συντονιστούν αποδοτικά: από τα συστήματα που ελέγχουν τον κλιματισμό, τον φωτισμό και τη σκίαση στα δωμάτια, τα αντίστοιχα συστήματα στους κοινόχρηστους και συνεδριακούς χώρους, έως τις κεντρικές εγκαταστάσεις παραγωγής και διανομής ενέργειας, θέρμανσης και ψύξης.
Όλες αυτές οι εγκαταστάσεις, με τη δυνατότητα παρακολούθησης και ελέγχου που παρέχουν τα τελευταίας τεχνολογίας Κεντρικά Συστήματα Ελέγχου (B.M.S.), μπορούν πλέον να συντονίζονται με τον αποδοτικότερο τρόπο καταναλώνοντας τη μικρότερη δυνατή ενέργεια, χωρίς να κάνουν καμία υποχώρηση στις συνθήκες άνεσης. Παράλληλα, έχουν τη δυνατότητα να συνεργάζονται με τα συστήματα κρατήσεων και διαχείρισης πελατών του ξενοδοχείου, παρέχοντας βελτιστοποιημένη διαχείριση των συνθηκών και των σεναρίων λειτουργίας των δωματίων. Η μέγιστη ασφάλεια χωρίς περιττά λάθη εξασφαλίζεται από τα πλήρως εξελιγμένα ψηφιακά συστήματα πυρανίχνευσης. Τέλος, δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να ξεχνάμε κάτι το οποίο είναι, ίσως, το πιο σημαντικό στοιχείο για έναν ξενοδόχο: η ολοκληρωμένη, έγκαιρη και διαφανής πληροφόρηση με τη συλλογή όλων των απαραίτητων δεδομένων και τη δημιουργία των σχετικών αναφορών από το σύστημα, χωρίς την οποία η σωστή λήψη αποφάσεων — όσον αφορά τόσο περίπλοκες εγκαταστάσεις — είναι πολύ δύσκολη έως αδύνατη.
Βλέπουμε, λοιπόν, ότι η εφαρμογή της τεχνολογίας και ιδιαίτερα του κτηριακού αυτοματισμού έχει ιδιαίτερα εκτεταμένη εφαρμογή σε κάθε εγκατάσταση ενός ξενοδοχείου, από το δωμάτιο, τους κοινόχρηστους χώρους και τους χώρους ευεξίας και συνεδριάσεων, μέχρι τις κεντρικές παραγωγικές εγκαταστάσεις και τη διασύνδεση και ενοποίηση πολλών διαφορετικών συστημάτων και εγκαταστάσεων κάτω από μία ενοποιημένη πλατφόρμα επισκόπησης και ελέγχου.
Μεγάλο πλεονέκτημα της τελευταίας γενιάς των κτηριακών αυτοματισμών της Siemens, είναι η ευελιξία και η επεκτασιμότητα. Συνεπώς, η εφαρμογή της τεχνολογίας σε ένα ξενοδοχείο μπορεί να ξεκινήσει από βασικούς και απλούς ελέγχους και να καταλήξει σε ολοκληρωμένες λύσεις οι οποίες ενσωματώνουν όλα τα συστήματα ενός ξενοδοχείου, ή ακόμη και ομάδων ξενοδοχείων σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου.
Ως Expert στο κομμάτι των Τεχνολογιών, πότε θεωρείτε ότι ένα Ξενοδοχείο θα πρέπει να κάνει την ανάλυση των αναγκών του σε Τεχνολογικό επίπεδο; Είναι κάτι το οποίο πρέπει να μελετηθεί κατά την κατασκευή των εγκαταστάσεων ή κάτι που μπορεί να σχεδιαστεί και σε υφιστάμενα κτήρια;
Είναι απόλυτα λογικό η ανάλυση των αναγκών ενός ξενοδοχείου να γίνεται κατά τη φάση του σχεδιασμού και στη συνέχεια της κατασκευής του.
Κατά τη φάση αυτή, είναι σαφέστατα πολύ πιο εύκολη η πρόβλεψη όλων των απαραίτητων υποδομών και η εγκατάσταση των τεχνολογιών που απαιτούνται. Και σε αυτή την περίπτωση, βέβαια — καθώς το ξενοδοχείο όπως και κάθε κτήριο είναι ένας «ζωντανός οργανισμός»– η βελτιστοποίηση όλων αυτών των αναγκών επιτυγχάνεται με μικροδιορθώσεις στη ρύθμιση των παραμέτρων τους, που βασίζονται στις πραγματικές συνθήκες λειτουργίας.
Παρόλα αυτά, η διαμόρφωση των αναγκών και η εφαρμογή πραγματικά αποδοτικών λύσεων μπορεί να πραγματοποιηθεί και σε υφιστάμενα κτήρια. Πρακτικά, αυτό μπορεί να υλοποιηθεί σε οποιοδήποτε χρονικό σημείο του κύκλου ζωής ενός κτηρίου, καθώς πλέον υπάρχει η τεχνογνωσία, η εμπειρία και τα εργαλεία, ώστε να ληφθούν οι σωστές αποφάσεις για την κάλυψη των αναγκών ενός ξενοδοχείου και τη διαμόρφωση τεχνικών λύσεων οι οποίες εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητά του.
Αν κατανοούμε σωστά, η εφαρμογή τεχνολογικών λύσεων μπορεί να γίνει σε οποιοδήποτε στάδιο, ωστόσο το ζήτημα του Αυτοματισμού του Ξενοδοχείου θα γινόταν ιδανικά κατά την Κατασκευή του. Πώς μπορεί ο αυτοματισμός ενός ξενοδοχείου να μεταφραστεί σε πρακτικά παραδείγματα έτσι ώστε να είναι σαφές το όφελος του Ξενοδόχου και τι σημαίνει αυτό σε επίπεδο κόστους;
Θα μπορούσα να αναφέρω πολλά παραδείγματα από τη μακρόχρονη εμπειρία μας στις ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις.
Αν θα επικεντρωνόμουν κάπου, όμως, θα ήταν κατά κύριο λόγο στα πολύ μεγάλα οφέλη που εξασφαλίζονται από τη συντονισμένη διαχείριση των δωματίων ενός ξενοδοχείου όσον αφορά στον κλιματισμό, στον φωτισμό και στη σκίαση (εάν υπάρχει), καθώς και στην επικοινωνία των δωματίων με το Κεντρικό Σύστημα Ελέγχου (B.M.S.) του κτηρίου. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται ο έλεγχος των κεντρικών εγκαταστάσεων παραγωγής και διανομής ενέργειας με βάση τη ζήτηση των δωματίων. Παράλληλα, η επικοινωνία του συστήματος διαχείρισης δωματίων μπορεί να δώσει χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με τα διαστήματα απασχόλησης των δωματίων, ενώ η χρήση καινοτόμων προϊόντων, όπως η χρήση βανών PICV (Pressure Independent Control Valves) στις μονάδες Fan Coil των δωματίων και τις Κεντρικές Κλιματιστικές Μονάδες, που μπορεί να βελτιώσει ακόμη περισσότερο την ενεργειακή αποδοτικότητά τους.
Τα οφέλη για τον ξενοδόχο είναι προφανή, καθώς πλέον υπάρχει η πληροφόρηση σχετικά με το πλήθος των δωματίων τα οποία έχουν απαίτηση σε ενέργεια. Κατά συνέπεια, οι εγκαταστάσεις παραγωγής και διανομής ενέργειας λειτουργούν στο βαθμό που είναι αναγκαίος, με την εξοικονόμηση ενέργειας να είναι η μέγιστη δυνατή χωρίς να υπάρχει καμία υποχώρηση στις συνθήκες άνεσης.
Ένα ακόμη συνηθισμένο παράδειγμα, που αφορά τα ξενοδοχεία, είναι η ορθή διαχείριση της παραγωγής και διανομής του ζεστού νερού χρήσης (ΖΝΧ). Σε πολλές περιπτώσεις γίνεται άσκοπη παραγωγή ΖΝΧ καθώς και παραγωγή σε υψηλότερη θερμοκρασία χωρίς αυτό να είναι αναγκαίο. Για παράδειγμα, ενώ η θερμοκρασία του ΖΝΧ το οποίο χρησιμοποιείται στα δωμάτια βρίσκεται στους 45-47οC, πολλές φορές το ΖΝΧ θερμαίνεται έως και τους 75οC με την αντίστοιχη σπατάλη ενέργειας. Σίγουρα τίθεται το θέμα της αντιμετώπισης του βακτηρίου της λεγιονέλλας, πλέον όμως τα σύγχρονα συστήματα διαθέτουν την ευφυΐα να την διαχειριστούν.
Όσον αφορά στο επίπεδο της επένδυσης την οποία χρειάζεται να κάνει ένας ξενοδόχος, θα έλεγα ότι το κόστος είναι απόλυτα λογικό και αντίστοιχο με το επίπεδο ελέγχου και διαχείρισης που θέλει να επιτύχει. Αυτό, όμως, το οποίο είναι σημαντικό δεν είναι το αρχικό κόστος επένδυσης, αλλά ο σχεδιασμός και η υλοποίηση λύσεων οι οποίες εξασφαλίζουν την όσο το δυνατό συντομότερη απόσβεσή του με την αντίστοιχη εξοικονόμηση ενεργειακών και λειτουργικών κοστολογίων στη συνέχεια. Τα προϊόντα και οι λύσεις Κτηριακών Αυτοματισμών της Siemens σε συνδυασμό με την εμπειρία μας φροντίζουν, ώστε η βιωσιμότητα τόσο της επένδυσης όσο και του ίδιου του κτηρίου να είναι δεδομένη.
Ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια που έχει ωφεληθεί σημαντικά από την τεχνολογία, είναι το ζήτημα της Ασφάλειας. Ειδικά στα Ξενοδοχεία, συνδέεται τόσο με τη μείωση του Operational Cost, μιας και απαιτείται λιγότερο προσωπικό, όσο και με την εξοικονόμηση. Αν δεν κάνω λάθος, αυτό συνδέεται με την “Ξενοδοχειακή Διαφάνεια”, δηλαδή την πλήρη εικόνα και τον κεντρικό έλεγχο του ξενοδοχείου. Θα μπορούσατε να μοιραστείτε μαζί μας περισσότερες λεπτομέρειες για αυτό το θέμα;
Με την ερώτησή σας θίξατε δύο πολύ σημαντικά θέματα, αυτό της διαφάνειας και αυτό της ασφάλειας.
Όσον αφορά στο θέμα της «Ξενοδοχειακής Διαφάνειας», όπως ανέφερα και πιο πριν, η οργανωμένη συλλογή, διαχείριση και ταξινόμηση των δεδομένων και των πληροφοριών που ανταλλάσσονται με όλες τις εγκαταστάσεις και τα συστήματα σε ένα ξενοδοχείο, καθώς και η χρήση τους για τη δημιουργία αντίστοιχων αναφορών, είναι ένα ζήτημα κρίσιμο για τον ξενοδόχο, καθώς αυτός καλείται να λάβει τις σωστές αποφάσεις ή να αντιμετωπίσει λειτουργικά ζητήματα που προκύπτουν για το ξενοδοχείο του.
Αυτό μπορεί να το επιτύχει με δύο βασικούς τρόπους: Ο πρώτος αφορά την χρήση μίας ολοκληρωμένης πλατφόρμας διαχείρισης, εγκατεστημένης στο ξενοδοχείο (ή σε κάποιο από τα ξενοδοχεία του), όπως είναι η πλατφόρμα Desigo CC της Siemens. Τα δεδομένα συλλέγονται από όλες τις ελεγχόμενες εγκαταστάσεις (κλιματισμός, φωτισμός, ενέργεια, πυρανίχνευση, έλεγχος πρόσβασης κλπ.) και εκτός από το να απεικονίζονται και να δίνεται η δυνατότητα για τη διαχείριση των ελεγχόμενων εγκαταστάσεων, τα ιστορικά δεδομένα αποθηκεύονται και εξάγονται σε αναφορές, οι οποίες μπορούν είτε να είναι τυποποιημένες, είτε να είναι διαμορφωμένες με βάση τις ανάγκες του κάθε χρήστη.
Ο δεύτερος τρόπος, ο οποίος φυσικά μπορεί να εφαρμοστεί και επικουρικά του πρώτου, είναι η χρήση εξειδικευμένων ενεργειακών υπηρεσιών Cloud, όπως είναι το Siemens Navigator. Σε αυτή την περίπτωση τα δεδομένα συλλέγονται και αποστέλλονται μέσω ασφαλούς σύνδεσης σε κέντρα διαχείρισης της Siemens, τα οποία αποτελούνται από εξειδικευμένο προσωπικό στη συλλογή και διαχείριση δεδομένων. Μετά την επεξεργασία τους, σε συνδυασμό με τα σχετικά KPIs τα οποία έχουν τεθεί, τα δεδομένα αυτά εξάγονται σε μορφή αναφορών ή/και οπτικοποιούνται. Φυσικά, το επίπεδο διαχείρισης των δεδομένων και διαμόρφωσης αναφορών και συμπερασμάτων μπορεί να φτάσει σε πολύ υψηλό επίπεδο, έως την περιοδική διαμόρφωση συγκεκριμένων προτάσεων λειτουργικών και ενεργειακών βελτιώσεων του ξενοδοχείου.
Καθώς έχουμε αναφέρει επανειλημμένα τα θέματα επικοινωνιών, απομακρυσμένης είτε πρόσβασης, συλλογής και διαχείρισης δεδομένων, ένα πολύ σημαντικό θέμα είναι και το θέμα της ασφάλειας. Ιδιαίτερα η κυβερνοασφάλεια (cybersecurity) είναι ένα ζήτημα στο οποίο η Siemens δίνει βαρύνουσα σημασία ώστε να εξασφαλίζεται συνεχώς η προστασία των δεδομένων των πληροφοριών και των εγκαταστάσεων. Στο σύστημα Desigo BMS εφαρμόζονται υψηλής τεχνολογίας αλγόριθμοι κρυπτογράφησης, οι οποίοι πληρούν όλες τις τελευταίες προδιαγραφές ασφάλειας δεδομένων, ενώ στις υπηρεσίες cloud χρησιμοποιούνται τα ασφαλέστερα πρωτόκολλα επικοινωνίας με server οι οποίοι είναι εγκατεστημένοι σε ζώνες DMZ (demilitarized zones). Φυσικά, και κατά την εγκατάσταση ενός συστήματος παρέχονται όλες οι απαραίτητες κατευθυντήριες οδηγίες για τη μέγιστη δυνατή προστασία του από κακόβουλες ενέργειες.
Μιας και αναφερθήκαμε στην Ασφάλεια, σε πρόσφατό μας άρθρο, αναλύσαμε το ζήτημα της Πυρασφάλειας. Συγκεκριμένα, αναφέραμε ότι η σωστή μελέτη Πυρασφάλειας, μπορεί να καθορίσει το συνολικό Safety Culture ενός ξενοδοχείου, καθώς θέτει βάσεις σε συνολικό επίπεδο. Κατά πόσο συμφωνείτε με την άποψη αυτή, και ποια η εμπειρία σας σε αυτό το κομμάτι;
Δεν θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο! Πρέπει πάντοτε να θυμόμαστε ότι σε ένα ξενοδοχείο το προσωπικό είναι υπεύθυνο για τη συνεχή διατήρηση της ασφάλειας όλων των επισκεπτών. Κατά συνέπεια, θα πρέπει να έχει συναίσθηση της ευθύνης του, να είναι άριστα ενημερωμένο και να λαμβάνει τη σωστή πληροφόρηση στη σωστή χρονική στιγμή. Μία πλήρης και σύννομη μελέτη Πυρασφάλειας σε συνδυασμό με την εγκατάσταση ενός σύγχρονου και ορθά σχεδιασμένου συστήματος Πυρανίχνευσης, έχει τη δυνατότητα αφενός να διατηρεί το προσωπικό συνεχώς πληροφορημένο, αφετέρου να του δίνει τη σιγουριά ότι θα γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες σε περίπτωση κινδύνου. Σύγχρονα και επώνυμα συστήματα Πυρανίχνευσης όπως το Cerberus PRO της Siemens διαθέτουν τεχνολογίες οι οποίες αποκλείουν την ύπαρξη ψευδοσυναγερμών, ενώ η ενσωμάτωσή τους σε μία εξελιγμένη πλατφόρμα διαχείρισης όπως το Desigo CC δίνει τη δυνατότητα στο προσωπικό να γνωρίζει τι πρέπει να κάνει ανά πάσα στιγμή μέσω της υποβοηθούμενης διαχείρισης γεγονότων την οποία προσφέρει ή ακόμη και με την εμφάνιση των χαρτών διαφυγής ανά όροφο ή πτέρυγα.
Δυστυχώς, από την εμπειρία, μου η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Κατά κανόνα, το Safety Culture στα ξενοδοχεία χρειάζεται βελτίωση, ενώ σε πολλές περιπτώσεις η εγκατάσταση χαμηλού κόστους και ποιότητας συστημάτων Πυρανίχνευσης γίνεται πλημμελώς και χωρίς την ύπαρξη σωστής μελέτης. Από την πλευρά μας, βέβαια, εμείς στη Siemens βρισκόμαστε πάντοτε δίπλα στον ξενοδόχο και στους μελετητές, ώστε να συνδράμουμε στον σχεδιασμό και την επιλογή της καλύτερης δυνατής λύσης για την ασφάλεια του ξενοδοχείου.
Το Sustainability σε όλα τα επίπεδα φαίνεται να είναι ένα από τα μεγαλύτερα Ξενοδοχειακά Trends, που επηρεάζει σημαντικά και την απόφαση των ταξιδιωτών. Πώς μπορεί ένα ξενοδοχείο να εφαρμόσει λύσεις τεχνολογίας προκειμένου να ενισχύσει τον Sustainable χαρακτήρα του, τι σημαίνει αυτό σε επίπεδο επένδυσης και πώς γίνεται η απόσβεση;
Είναι γεγονός ότι το sustainability ενός ξενοδοχείου είναι πλέον trend και σε κάποιες περιπτώσεις ζητείται ακόμη και από τους ταξιδιωτικούς πράκτορες. Προκειμένου ένα ξενοδοχείο να επιτύχει ένα υψηλό επίπεδο sustainability, χρειάζεται σίγουρα να έχει μία ολιστική προσέγγιση, όσον αφορά την εφαρμογή των αντίστοιχων λύσεων. Σε τεχνολογικό επίπεδο, οι λύσεις ποικίλουν σε συνάρτηση με το μέγεθος, τη χρήση και την πολυπλοκότητα ενός ξενοδοχείου. Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, οι λύσεις αυτές χρειάζεται να ακολουθούν τις γενικές αρχές, τις οποίες ανέλυσα στις προηγούμενες ερωτήσεις, διατηρώντας τον όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένο έλεγχο σε συνδυασμό με τη διαφανή και απρόσκοπτη διαχείριση και προβολή πληροφοριών. Σε επίπεδο επένδυσης, το οικονομοτεχνικό ισοζύγιο είναι ιδιαίτερα συμφέρον για τον ξενοδόχο. Αρκεί να σας πω ότι έχουμε υλοποιήσει λύσεις οι οποίες είχαν ακόμη και πρακτικά μηδενικούς χρόνους απόσβεσης, με επιστροφή της επένδυσης εντός μερικών μηνών και με τα αντίστοιχα οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη σε βάθος χρόνου.
Είναι κατανοητό, ότι από την πλευρά του ξενοδόχου, η εξασφάλιση ενός υψηλού επιπέδου sustainable χαρακτήρα για το ξενοδοχείο δεν παύει να είναι μία σημαντική επένδυση, ανεξάρτητα από την απόσβεσή της. Σε αυτή την περίπτωση, εκείνο που θα πρότεινα είναι η σταδιακή εφαρμογή των λύσεων τεχνολογίας, στοχευμένα και με τέτοιο τρόπο, ώστε σε κάθε στάδιο εφαρμογής η επιστροφή της επένδυσης να είναι η μέγιστη δυνατή, ενώ τα ποσά από την εξοικονόμηση ενέργειας και λειτουργικού κόστους μετά την απόσβεση να μπορούν να αποτελέσουν το κεφάλαιο επένδυσης για το επόμενο στάδιο της λύσης. Με αυτό τον τρόπο, δεν δημιουργείται η ανάγκη για την εύρεση μεγάλων συμπληρωματικών κονδυλίων επένδυσης πέραν των προβλεπόμενων.
Τέλος, ο τομέας της Τεχνολογίας φαίνεται να έχει διαρκή ανάπτυξη με ολοένα και περισσότερες λύσεις να προκύπτουν καθημερινά. Ποια είναι η πρόβλεψή σας σε σχέση με τα ξενοδοχεία; Ποιες τεχνολογίες πιστεύετε ότι θα κερδίσουν έδαφος και ποιες ανάγκες θα καλυφθούν;
Είναι αλήθεια ότι, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, υπάρχει μία έκρηξη νέων τεχνολογιών: έξυπνες φορητές συσκευές, τεράστια εξάπλωση του IoT (Internet of Things), ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης και του machine learning, εξέλιξη της εικονικής (VR) και επαυξημένης πραγματικότητας (AR) και πολλών άλλων. Οι IoT διασυνδεμένες συσκευές παγκοσμίως προβλέπεται να αυξηθούν από τα 7 δισ. το 2017 στα 25 δισ. το 2025, σύμφωνα με την Ernst&Young.
Το μόνο σίγουρο είναι, ότι αυτές οι τεχνολογίες θα εφαρμοστούν σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό και στα ξενοδοχεία, εξυπηρετώντας τις διαφορετικές ανάγκες του επισκέπτη και του ξενοδόχου.
Έξυπνα συστήματα διαχείρισης δωματίων με χρήση συσκευών IoT, τα οποία θα καταγράφουν τις συνήθειες κάθε επισκέπτη και θα προσφέρουν προσωποποιημένη εμπειρία διαμονής, ενώ νέες πλατφόρμες πρόσβασης στο δωμάτιο και χειρισμού των συστημάτων του ή η διενέργεια χρεώσεων για υπηρεσίες με χρήση mobile applications, θα δημιουργούν ένα περισσότερο φιλικό περιβάλλον χρήσης για τον επισκέπτη. Επίσης, χειρισμοί με χειρονομίες (gesture controls) ή με ασύρματες τεχνολογίες χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας, θα απλοποιούν τη διαμονή του κάθε επισκέπτη.
Αντίστοιχα στο επίπεδο διαχείρισης του ξενοδοχείου, οι τεχνολογίες του ψηφιακού διδύμου (digital twin), καθώς και των Μοντέλων Δομικών Πληροφοριών (BIM – Building Information Modeling), έχουν ήδη ξεκινήσει να διαδίδονται παγκοσμίως και είναι θέμα χρόνου η εφαρμογή τους και στην ελληνική ξενοδοχειακή πραγματικότητα. Η ενσωμάτωση, μάλιστα, του ΒΙΜ στα Κεντρικά Συστήματα Ελέγχου (BMS) στο άμεσο μέλλον, θα δώσει νέα διάσταση στις δυνατότητες και την ευκολία διαχείρισης καθώς και την επίτευξη της μέγιστης αποδοτικότητας των εγκαταστάσεων ενός ξενοδοχείου. Αν, μάλιστα, προσθέσουμε και την εφαρμογή των τεχνολογιών επαυξημένης πραγματικότητας για τα τεχνικά κλιμάκια με άμεση on site πληροφόρηση και αντιμετώπιση γεγονότων, πλησιάζουμε το μέγιστο δυνατό επίπεδο βιωσιμότητας για ένα ξενοδοχείο.
Τέλος, δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε τη συνεχή εξέλιξη στις πλατφόρμες διαχείρισης πληροφοριών και ενεργειακών αναφορών, οι οποίες είναι βασισμένες σε υπηρεσίες cloud. Ένα από τα βασικότερα προβλήματα το οποίο αντιμετωπίζουν οι εταιρείες ανάπτυξης λογισμικού και συστημάτων εξοικονόμησης ενέργειας, είναι η διαχείριση και αξιολόγηση του τεράστιου όγκου δεδομένων που παρέχει ένα κτήριο. Πλέον με την χρήση εξελιγμένων αλγορίθμων και κανόνων υπολογισμού των συντελεστών απόδοσης των εγκαταστάσεων μπορούν τα δεδομένα αυτά να απεικονιστούν σε dashboards με τρόπο κατανοητό και αξιοποιήσιμο, να είναι προσβάσιμα από παντού και εν δυνάμει να μπορούν να συμπληρωθούν από υψηλού επιπέδου συμβουλευτικές υπηρεσίες.
Comments