top of page

Τα κύρια χαρακτηριστικά ενός Boutique Hotel και έξυπνα Tips βελτίωσης της εμπειρίας διαμονής του


Η διαμονή σε ένα boutique hotel προδιαθέτει ήδη από τη στιγμή της κράτησης μια μοναδική και ανεπανάληπτη εμπειρία, κυρίως λόγω της σημασίας του όρου, που αναφέρεται σε ιδιαίτερα καταλύματα με ξεχωριστό χαρακτήρα και προδιαγραφή. Καθώς τα boutique hotels γίνονται ολοένα και περισσότερα και οι απαιτήσεις των ταξιδιωτών ολοένα και μεγαλύτερες, στο άρθρο αυτό αναλύουμε τα βασικότερα σημεία που θα πρέπει να προσέξει ένας ξενοδόχος κατά την ανάπτυξη του δικού του boutique ξενοδοχείου.


Από την πρώτη τους εμφάνιση το 1981 στην Αμερική, τα boutique hotels έχουν εξελιχθεί σε μια από τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες καταλυμάτων στον κόσμο. Τι είναι όμως ένα boutique hotel, τι το κάνει να ξεχωρίζει και τι πραγματικά πιστεύουν οι πελάτες σας ότι θα συναντήσουν όταν επισκέπτονται ένα τέτοιο κατάλυμα;



Τα boutique ξενοδοχεία είναι μικρές ξενοδοχειακές μονάδες ιδιαίτερου σχεδιασμού και αρχιτεκτονικής, με ένα προδιαγεγραμμένο hotel concept που προσδιορίζει τον χαρακτήρα τους σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Εναρμονίζονται με έναν φυσικό τρόπο στην περιοχή, σέβονται την ιστορία και το οικοσύστημα και επικεντρώνονται στις εξατομικευμένες υπηρεσίες και εμπειρίες των ταξιδιωτών, δημιουργώντας ένα πιο οικείο περιβάλλον φιλοξενίας. Η αισθητική τους είναι μοναδική, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη διακόσμηση των δωματίων, στην ποιότητα του ύπνου αλλά και στις ιδιαίτερες εμπειρίες και facilities.


Με τον όρο boutique hotel, ο ταξιδιώτης φαντάζεται ένα ποιοτικό κατάλυμα με πολλές και υψηλού επιπέδου παροχές. Συνήθως υπάρχει μια σύγχυση σχετικά με τα luxury hotels και τα boutique hotels. Αυτό δεν σημαίνει ότι ένα boutique hotel δεν μπορεί να είναι luxury ή το αντίθετο. Παρ’ όλα αυτά, τα boutique hotels ξεχωρίζουν για τη σχετικά μικρή δυναμική τους σε κλίνες, το ξεχωριστό design, το μοναδικό concept, αλλά και τις προσωποποιημένες παροχές τους. Για παράδειγμα, ένα boutique hotel μπορεί να μη διαθέτει εξειδικευμένο χώρο spa, αλλά να προσφέρει σχετικές υπηρεσίες κατόπιν ραντεβού στο δωμάτιο του επισκέπτη. 


Στο εξωτερικό, όπως και στη χώρα μας, η τάση για boutique hotels είναι τεράστια, έχοντας διαμορφώσει πλέον μια ξεχωριστή κατηγορία καταλυμάτων, με πιστό και επαναλαμβανόμενο κοινό. Στην Ελλάδα, μάλιστα, προκειμένου να διασφαλιστεί η ποιότητα των boutique καταλυμάτων, έχει αναπτυχθεί ένα ειδικό σήμα πιστοποίησης από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ), σύμφωνα με το οποίο ένα ξενοδοχείο μπορεί να ενταχθεί στη συγκεκριμένη κατηγορία εάν πληροί τα παρακάτω κριτήρια:


  1. Αν η δυναμική του ανέρχεται έως τα 60 δωμάτια

  2.  Αν ανήκει σε κατηγορία 3, 4 ή 5 αστέρων

  3. Αν έχει μια ιδιαίτερη αισθητική, καθώς και μοναδικές παροχές και υπηρεσίες

  4. Αν διαθέτει ένα διακριτό Hotel Concept που το κάνει μοναδικό     


Έχοντας υπ’ όψιν τους τέσσερις αυτούς κανόνες, ένα ξενοδοχείο θα πρέπει να δημιουργήσει τις κατάλληλες προϋποθέσεις για να καταφέρει να αποκομίσει την πιστοποίηση. Τα βασικά σημεία είναι τo concept, η αρχιτεκτονική, οι tailor-made υπηρεσίες, η εμπειρία διαμονής, το interior design και η έμφαση σε ποιοτικά στρώματα και προϊόντα.


1. Μοναδικό concept, που δημιουργεί μια ξεχωριστή ‘ταυτότητα’ για το ξενοδοχείο



Το ιδιαίτερο design θεωρείται ένα από τα πιο χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός boutique ξενοδοχείου. Ωστόσο, ένα ωραίο αισθητικά αποτέλεσμα δεν αρκεί για να τραβήξει το ενδιαφέρον των επισκεπτών. Πλέον, οι ταξιδιώτες εντυπωσιάζονται με ολοκληρωμένα και μοναδικά design concepts. To hotel concept είναι το αφήγημα, η ιστορία που θέλει να πει το ξενοδοχείο μέσα από όλη την εμπειρία διαμονής των επισκεπτών του. 


Για να προσφέρει ένα κατάλυμα ένα συγκεκριμένο hotel concept, θα πρέπει πριν από τα στάδια δημιουργίας ή ανακαίνισης και επανατοποθέτησής του στην αγορά, να δημιουργήσει με τη βοήθεια ενός hotel concept maker ένα ολοκληρωμένο πλάνο προδιαγραφής. Στο πλάνο αυτό θα αναπτύσσονται όλα τα στάδια, από την αρχιτεκτονική του κτιρίου και το interior design μέχρι το landscape και lighting design, προκειμένου να δημιουργηθεί και να τοποθετηθεί στην αγορά ένα μοναδικό προϊόν που θα ξεχωρίσει. Η αρχιτεκτονική, ο φυσικός και τεχνητός φωτισμός, η τοποθεσία, τα έπιπλα, η φιλοσοφία της επιχείρησης, οι εξωτερικοί χώροι, η εναρμόνιση του κτιρίου με την περιοχή, η ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντός του, το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και πολλά άλλα θα μεταφέρουν στους επισκέπτες την ‘ταυτότητα’ του ξενοδοχείου, δημιουργώντας ένα μοναδικό hotel concept.


Καθώς οι επισκέπτες boutique ξενοδοχείων συνήθως αποζητούν μοναδικές εμπειρίες στον προορισμό και ενδιαφέρονται να γνωρίσουν την τοπική κουλτούρα, να γευτούν τοπικά προϊόντα και να μάθουν για την περιοχή, σίγουρα θα ενθουσιαστούν αν η αισθητική του ξενοδοχείου ακολουθεί αυτή του προορισμού. Ένα επιτυχημένο hotel concept είναι αυτό που θα μπορέσει μέσα από τη συνολική φιλοξενία προς τον επισκέπτη να του προσφέρει τέτοιες εμπειρίες είτε άμεσα μέσα από δραστηριότητες, είτε έμμεσα, για παράδειγμα μέσα από την αρχιτεκτονική και την τοποθεσία του καταλύματος.


2. Προσωποποιημένο service και tailor-made υπηρεσίες



Παρά το μέγεθός τους, τα boutique ξενοδοχεία μπορούν να ξεχωρίσουν από τα μεγάλα ξενοδοχειακά brands και να προσφέρουν εξίσου υψηλές υπηρεσίες και εξατομικευμένες παροχές. Προσφέροντας στους ταξιδιώτες προσωποποιημένο service και tailor-made υπηρεσίες, ένα κατάλυμα αποκτά δική του ταυτότητα, δημιουργώντας μια μοναδική εμπειρία φιλοξενίας.

Στόχος των υπηρεσιών αυτών, όπως και του service, είναι να δημιουργήσουν ένα αίσθημα οικειότητας και προσωπικής φροντίδας, μακριά από απρόσωπες ξεπερασμένες τεχνικές φιλοξενίας που συναντούσαμε μέχρι πρότινος σε μεγάλα ξενοδοχειακά brands. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλά ισχυρά brands και μεγάλες αλυσίδες να αφομοιώνουν τέτοιες τεχνικές για να είναι ανταγωνιστικές στα νέα trends που έχουν δημιουργηθεί.


Καθώς τα boutique ξενοδοχεία μπορούν να φιλοξενήσουν λιγότερους επισκέπτες ταυτόχρονα (λόγω των περιορισμένων κλινών), είναι εύκολο να δημιουργηθεί μια πιο προσωποποιημένη εμπειρία διαμονής. Γι’ αυτό και στα boutique ξενοδοχεία, η reception παίζει καθοριστικό ρόλο στην ικανοποίηση των επισκεπτών.


3. Ολοκληρωμένη εμπειρία διαμονής, που να θυμίζει ‘σπίτι’ στο δωμάτιο

Η εσωτερική διακόσμηση παίζει σημαντικό ρόλο στο αν θα ενταχθεί ή όχι ένα ξενοδοχείο στα boutique hotels. Όσο σημαντική είναι η αρχιτεκτονική του κτιρίου, άλλο τόσο είναι και η διακόσμηση του εσωτερικού του.  

    

Η αρχιτεκτονική πρέπει να εναρμονίζεται με την εσωτερική διακόσμηση αποπνέοντας ηρεμία και φιλόξενη αύρα. Τα έπιπλα, και κυρίως το κρεβάτι, θα πρέπει να είναι custom-made για το κατάλυμα και αν δεν είναι, θα πρέπει να είναι αρκετά ιδιαίτερα και να αναδεικνύουν το concept του ξενοδοχείου. Κάθε in-room facility θα πρέπει να επιλεγεί με ιδιαίτερη προσοχή, να είναι ποιοτικό, αξιόπιστο, μοναδικό και να συνάδει με τον χαρακτήρα της ξενοδοχειακής μονάδας.


Ένας εξαιρετικός τρόπος να δώσετε χαρακτήρα στα δωμάτιά σας είναι το κεφαλάρι του κρεβατιού. Ένα ιδιαίτερο κεφαλάρι θα αναδείξει το δωμάτιο, ενώ μπορεί να γίνει και Instagrammable Spot. Το στρώμα θα πρέπει να επιλεγεί και αυτό με ιδιαίτερη προσοχή, να δημιουργεί άνεση, να βοηθάει στον ύπνο και να ανταποκρίνεται στις υψηλές απαιτήσεις των επισκεπτών σας. Τέλος, ακόμα και τα διακοσμητικά μαξιλάρια που θα επιλέξετε να προσθέσετε στα δωμάτιά σας θα πρέπει να επιλεγούν με τέτοιο τρόπο ώστε να λειτουργούν ως ένα επιπρόσθετο μοναδικό χαρακτηριστικό του δωματίου.



 

4. Μοναδική αισθητική, που κάνει το κτίριο να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα της περιοχής και να εναρμονίζεται πλήρως με το φυσικό περιβάλλον του

Πολλά ξενοδοχειακά concepts δεν μπόρεσαν να ξεχωρίσουν ή να συνεχίσουν την ανοδική τους πορεία γιατί απλώς δεν προσέφεραν κάποια αξία στην περιοχή. Με απλά λόγια, θα λέγαμε ότι δεν φτάνει να ανεγερθεί ένα κτίριο και να το βαφτίσουμε boutique hotel.


Τα ξενοδοχεία που παίρνουν την πιστοποίηση είναι, κατά κύριο λόγο, ξενοδοχεία που έχουν επιλεγεί προσεκτικά από τους ειδικούς για το πού θα ανεγερθούν, τι υλικά θα χρησιμοποιήσουν, όπως για παράδειγμα κάποια τοπική πέτρα, και πώς μέσα από την ίδια την αρχιτεκτονική θα αναδείξουν τις ομορφιές του τόπου.


Για παράδειγμα, αρκετές φορές βλέπουμε ένα boutique hotel να ξεπροβάλλει μέσα από ένα καταπράσινο τοπίο μακριά από την οικιστική περιοχή της πόλης. Εάν πάλι είναι μέσα στην πόλη, θα πρέπει να δεσπόζει με τέτοιο τρόπο που θα αναδεικνύει την περιοχή και σε καμία περίπτωση δεν θα θυμίζει ένα κτίριο μιας συνηθισμένης ξενοδοχειακής μονάδας.


Extra tips για να ενισχύσετε την εικόνα του boutique hotel σας

Εκτός από τις παραπάνω προδιαγραφές που πρέπει να έχει ένα boutique hotel, υπάρχουν και κάποια extra στοιχεία που εφόσον τα συμπεριλάβετε στο ξενοδοχείο σας θα έχετε καλύτερες προοπτικές να λάβετε την πιστοποίηση και συνάμα να αποκτήσετε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Δημιουργήστε ένα boutique shop στο ξενοδοχείο σας με τοπικά προϊόντα, handmade δημιουργίες από κοσμήματα, souvenirs, δημιουργίες του brand name σας κ.ά., προσφέροντας στον ταξιδιώτη σας τη δυνατότητα να αγοράσει μοναδικά προϊόντα που δεν πωλούνται ευρέως στην αγορά.


Στον χώρο του ξενοδοχείου και των δωματίων προσθέστε φυτά, έτσι ώστε να είναι πιο οικείος και να βελτιώνει την ποιότητα ύπνου των επισκεπτών. Επίσης, τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια τάση να τοποθετούνται φυτά και μεγάλα βότσαλα στα μπάνια, δημιουργώντας μια φυσική απλότητα και ηρεμία.


Δώστε ιδιαίτερη βάση σε καινοτομίες και στα hotel trends της εποχής. Εξοπλίστε το δωμάτιο με διάφορες μικρές τεχνολογίες και gadgets που θα κάνουν πιο άνετη τη διαμονή του ταξιδιώτη. Προσφέρετε smart υπηρεσίες δωματίου, όπως είναι ο φωτισμός, η μουσική και η ρύθμιση της θερμοκρασίας για μια εξατομικευμένη εμπειρία. Και τέλος, δημιουργήστε μια δική σας πρωτόγνωρη εμπειρία φιλοξενίας που θα αναδείξει την περιοχή και θα αποτελέσει λόγο επιλογής του καταλύματός σας για τους μελλοντικούς σας επισκέπτες.







Επίλογος


Κατά τη διαμονή σε ένα boutique hotel, ο ταξιδιώτης περιμένει μια εξατομικευμένη εμπειρία φιλοξενίας και ένα μοναδικό concept ξενοδοχείου, με ιδιαίτερη έμφαση στον περιβάλλοντα χώρο, το προσεγμένο και υψηλής ποιότητας interior design και το προσωποποιημένο service.


Ως ξενοδόχος, για να συμπεριληφθείτε στην επίσημη λίστα με τα boutique hotels και να πάρετε την πιστοποίηση, θα χρειαστεί κατά τη σχεδίαση του καταλύματός σας ή κατά την αναβάθμισή του να μελετήσετε και να εντάξετε αυτές τις προδιαγραφές. Ιδιαίτερα συμπεριλαμβάνοντας εξατομικευμένες εμπειρίες, custom-made κατασκευές και χειροποίητα στρώματα μοναδικού design που ταιριάζουν στον χώρο, θα αναδείξετε ακόμα περισσότερο τον χαρακτήρα του καταλύματός σας και θα διαφοροποιηθείτε, προσφέροντας μια μοναδική εμπειρία διαμονής.

Comments


bottom of page